MALERIER 1998 - 99

 

Pressemeddelelse til udstillingen Interaction of Color, Galerie Bossky 1998.
 

Det sidste års tid har jeg arbejdet med lysbrydning i farveløs cellophan eller orienteret polypropylen i polariseret lys. Ved at skære 4 eller 8 ens skabeloner af billedets grundelement og lægge dem i lag i forskellig retning, eller blot strimler der krydser hinanden, bygger jeg nogle skitser, som kan fotograferes gennem endnu et polarisationsfilter. De enkelte farver bestemmes af tykkelsen og retningen på skabelonerne, samt retningen på polarisationsfiltrene. Der er således mange faktorer der spiller ind. Når man arbejder tilstrækkeligt længe med materialet, begynder man at forstå en vis lovmæssighed der dog er så kompliceret at der sker mange overraskende ting. Jeg maler billeder efter skitserne. Derved forsvinder de stærke lysfarver ganske vist. Til gengæld opstår en interessant simultankontrast mellem de dæmpede farver. Farverne er ikke længere helt hvad de tilsyneladende er. Derfor titlen på udstillingen, Interaction of Color.

De 2 billeder Uden titel 1998 og X-Field 1998 var med på udstillingen.

I 1999 har jeg arbejdet videre med billederne, men renset farverne lidt på computer.

 

Uden titel, 1998

X - Field, 1998

Polaris, 1999

Forside